Tv-leffan käsikirjoitus tekeillä
Hei
Nyt olen kehittelemässä uutta elokuvakäsikirjoitusta helsinkiläiselle
tuotantoyhtiölle, jännää! Ja jännä on aihekin: toiveissaan pettyneen
naisen kosto. Huh, tulee mieleen muutama tosi pelottava leffa, jossa
asiaa on käsitelty, mutta eipä kait teatterin viitekehyksessä, niin kuin
minun kässärissä. Juttu menee näin: seurue harjoittelee näytelmää.
Ohjaaja Mirri, joka on myös jutun tuottaja, havaitsee heti harjoitusten
alussa Tepan, toisen ryhmän naisnäyttelijöistä, kiinnostuvan
vastanäyttelijästään, Ilmarista. Voi voi, kun ei vain tulisi mitään
ongelmia, huokaa Mirri itsekseen, mutta tuleehan niitä. Tosin se kaikki
alkaa vasta ensi-illan jälkeen, mutta eipä mennä asioiden edelle.
Harjoitellaan siis intensiivisesti, ja Mirri näkee koko ajan Tepan
innostuvan vantanäyttelijästään yhä enemmän ja enemmän. Vastanäyttelijä
puolestaan ei hoksaa asiaa ollenkaan, eikä viisarissaan muutenkaan
näytä olevan mitään värinää, kun Tepa tulee paikalle. Eikä pelkästään
paikalle, vaan melkein iholle, käyttäen näytelmän suomia tilanteista
hyväkseen. Mirri on hämmentynyt, pitäisikö hänen kieltää näyttelijätärtä
kourimasta vastanäyttelijäänsä kohtauksessa tavalla, joka tekee kaverin
vaivautuneeksi? No, ensi-illan huuma ja karonka tuokin sitten kylmää
vettä sankokaupalla Tepan niskaan, isäntämies kun ei ota syttyäkseen
häneen eikä edes vilkaise häntä, vaan uppoutuu juttelemaan ohjaajan,
Mirrin kanssa, johon suuntaa kaiken huomionsa. Parin päivän kuluttua
alkaa tekstiviestikiusaaminen. Tepa pyrkii lietsomaan seurueessa
eripuraa ja aiheuttamaan hajaannusta tekstiviesteillä, joissa
maalaillaan kauhukuvia esityksen saamasta vastaanotosta tarkoituksenaan
saada työryhmä hajoamaan - kiusaksi ja harmiksi ohjaaja-tuottajalle.
Vastanäyttelijä, Ilmari-poloinen saa extra-käsittelyn sättimistä ja
panettelua viesteissä, jotka ohjaaja pahoilla mielin klikkaa roskikseen.
Mutta tämähän on pelkkää alkusoittoa. Koko esitysperiodin ajan Tepa pyrkii vahingoittamaan esitystä, sen mainetta ja menestymisen mahdollisuuksia perustamlla valenimillä Facebook-sivuja, joilta käsin kommentoi produktion omilla Facebook-sivuilla esitystä – esiintyen jälleen tyytymättömänä katsojana. “Kätevät” nimettömät tekstiviestit – muka katsojalta - maakuntalehden lukijapalstalle ovat tälle toiveissaan pettyneelle naiselle keino vahingoittaa esitystä ja sen ohjaajaa. Suomi24.fi -sivullakin tämä kostonhimoinen emäntä heittää lokaa esityksen ja ohjaajan päälle, tietenkin tekeytyen täälläkin katsojaksi. Kun muu ei auta, nainen ryhtyy soittelemaan ja tekstiviestittämään laajalle seurakunnalle “paljastuksia” ohjaajasta. “Paljastusten” sisältö (vielä tässä vaiheessa) on maksamaton vuokra eli että ohjaaja on velkaa vuokran verran näyttelijättärelle asuttuaan muutamia viikkoja tämän asunnossa. Tepapa ei “muista” sitä, että hän itse tarjosi asuntoaan ohjaajalle ja tämän kysyessä, minkälaista vuokraa asumisesta tulisi maksaa, hän sanoi “katsotaan sitä sitten joskus myöhemmin”. Tepa ei palannut asiaan koko harjoitusperiodin aikana, mutta nosti jälkikäteen asiasta metelin. Ohjaaja toki aikoi alunperin maksaakin korvausta asumisesta, mutta tapahtunut törkeä hyökkäys esitystä, työryhmää ja työnantajaa eli ohjaajaa vastaan sai asian uuteen valoon. Mirrin mielestä asia on päinvastoin, hänen itsensä pitäisi hakea naiselta vahingonkorvausta, kai joku laki siinäkin on, miten paljon työntekijä voi tarkoituksellisesti vahingoittaa työnantajan toimintaa. Ja että vielä oikein rahalla ostettiin tällainen riesa työryhmään, päivittelee ohjaaja itsekseen ja ihmettelee, mihin kaikkeen toiveissaan pettynyt kostonhimoinen nainen pystyy arvaten samalla, että nainen pyrkii lukijapalstoille lähetettävin nimettömin tekstiviestein ja FB-sivuja hyväkseen käyttäen, tekeytyen milloin keneksikin, tulevaisuudessakin vahingoittamaan ohjaajaa.
Tuotantoyhtiö pitää tarinaa kiinnostavana. Kehittelen sitä innostuneena, katsotaan mitä tapahtuu. Tarina perustuu tositapahtumiin, siltä pohjalta tehdyt leffathan ovat aina niitä kiinnostavimpia, eikö vain?
Mutta tämähän on pelkkää alkusoittoa. Koko esitysperiodin ajan Tepa pyrkii vahingoittamaan esitystä, sen mainetta ja menestymisen mahdollisuuksia perustamlla valenimillä Facebook-sivuja, joilta käsin kommentoi produktion omilla Facebook-sivuilla esitystä – esiintyen jälleen tyytymättömänä katsojana. “Kätevät” nimettömät tekstiviestit – muka katsojalta - maakuntalehden lukijapalstalle ovat tälle toiveissaan pettyneelle naiselle keino vahingoittaa esitystä ja sen ohjaajaa. Suomi24.fi -sivullakin tämä kostonhimoinen emäntä heittää lokaa esityksen ja ohjaajan päälle, tietenkin tekeytyen täälläkin katsojaksi. Kun muu ei auta, nainen ryhtyy soittelemaan ja tekstiviestittämään laajalle seurakunnalle “paljastuksia” ohjaajasta. “Paljastusten” sisältö (vielä tässä vaiheessa) on maksamaton vuokra eli että ohjaaja on velkaa vuokran verran näyttelijättärelle asuttuaan muutamia viikkoja tämän asunnossa. Tepapa ei “muista” sitä, että hän itse tarjosi asuntoaan ohjaajalle ja tämän kysyessä, minkälaista vuokraa asumisesta tulisi maksaa, hän sanoi “katsotaan sitä sitten joskus myöhemmin”. Tepa ei palannut asiaan koko harjoitusperiodin aikana, mutta nosti jälkikäteen asiasta metelin. Ohjaaja toki aikoi alunperin maksaakin korvausta asumisesta, mutta tapahtunut törkeä hyökkäys esitystä, työryhmää ja työnantajaa eli ohjaajaa vastaan sai asian uuteen valoon. Mirrin mielestä asia on päinvastoin, hänen itsensä pitäisi hakea naiselta vahingonkorvausta, kai joku laki siinäkin on, miten paljon työntekijä voi tarkoituksellisesti vahingoittaa työnantajan toimintaa. Ja että vielä oikein rahalla ostettiin tällainen riesa työryhmään, päivittelee ohjaaja itsekseen ja ihmettelee, mihin kaikkeen toiveissaan pettynyt kostonhimoinen nainen pystyy arvaten samalla, että nainen pyrkii lukijapalstoille lähetettävin nimettömin tekstiviestein ja FB-sivuja hyväkseen käyttäen, tekeytyen milloin keneksikin, tulevaisuudessakin vahingoittamaan ohjaajaa.
Tuotantoyhtiö pitää tarinaa kiinnostavana. Kehittelen sitä innostuneena, katsotaan mitä tapahtuu. Tarina perustuu tositapahtumiin, siltä pohjalta tehdyt leffathan ovat aina niitä kiinnostavimpia, eikö vain?